Skip links

Hoe stel je een goed CV op? Wij hebben 8 tips voor jou!

Je kent het vast wel … je gaat op zoek naar een nieuwe uitdaging maar nog voor je een sollicitatie kan indienen, werp je best nog eens een grondige blik op jouw CV. Het opmaken/updaten van jouw CV gaat vaak gepaard met heel wat vragen. Laat ik mijn profielfoto staan? Moet ik al mijn werkervaringen vermelden? Is 1 pagina aan informatie voldoende?

Wel, wij hebben de antwoorden op jouw vragen! Ontdek hieronder onze recurv tips om een geslaagd CV voor te leggen aan jouw nieuwe werkgever.

 

#1 – persoonlijke data + foto

Persoonlijke data op een CV kan heel uiteenlopend zijn. Maar wat zijn de belangrijkste zaken om te vermelden?

  • Voornaam + achternaam,
  • Adres (of woonplaats),
  • Geboortedatum,
  • Telefoonnummer,
  • E-mailadres,
  • Rijbewijs B – ja of neen.

Een foto toevoegen om jouw CV te personaliseren is perfect mogelijk. Sta hier wel stil bij de keuze want ook die kan bepalen of je al dan niet een uitnodiging krijgt om op gesprek te komen. Een professionele foto geniet (meestal) de voorkeur.

#2 – werkervaring

Wanneer je net bent afgestudeerd, zal je nog geen eerste werkervaring achter de rug hebben. In dat geval mag je het gedeelte met werkervaring leeg laten. Heb je stage gelopen bij een bedrijf (of misschien zelfs in het buitenland)? Vermeld deze dan zeker!

Heb je in het verleden enkele studentenjobs uitgevoerd? Leuk! Jouw ervaringen als student kunnen tellen maar zorg ervoor dat je je beperkt tot 3 (langdurige) studentenjobs die in lijn liggen met de vacature waarvoor je solliciteert.

Ben je reeds enkele jaren professioneel aan de slag? Dan hoef je je studentenjobs niet meer te vermelden.

#3 – opleidingen

Heb je enkele opleidingen afgerond? Dan vermeld je ze zeker op jouw CV. Het is belangrijk om jouw studies in tijd te rangschikken: je meest recente komen eerst, aflopend naar je oudste (afgeronde) studies.

Maar wat doe je met opleidingen die je niet hebt afgerond? Die vermeld je beter ook. De recruiter zal jouw CV doornemen en opmerken dat er een gat tussen jouw studies zit als je het niet vermeldt.

Blijf op de hoogte via de recurv nieuwsbrief

#4 – skills

Op jouw CV vermeld je steeds soft en hard skills. Wat is het verschil tussen de 2? Soft skills zijn de interpersoonlijke vaardigheden waarover je beschikt. Voorbeelden: je bent creatief, oplossingsgericht & empathisch.

Hard skills zijn zaken die je hebt aangeleerd en kan aantonen met bijvoorbeeld een diploma of certificaat. Dergelijke skills bezit je om een bepaalde functie uit te oefenen. Zo kan jij bijvoorbeeld een website in WordPress maken of over kennis beschikken om conclusies te trekken uit cijfers in Google Analytics.

#5 – talen

De talen die jij beheerst, kan je op vlak van luisteren, schrijven, lezen en spreken aanduiden met CEFR levels (A1, A2, B1, B2, C1, C2).

Kan je niet goed inschatten wat jouw taalniveau is? Op de website van WEP kan je gratis en eenvoudig een taaltest afleggen om zo jouw niveau te meten.

Wees je ervan bewust dat jouw taalkennis getest kan worden tijdens een sollicitatiegesprek.

#6 – hobbies

Hobbies en bezigheden zijn altijd interessant om te vermelden. Het zegt soms net iets meer over jou als persoon en of er een match is met de bedrijfscultuur.

#7 – referenties

Beschik je over een aantal referenties? Dan kan je die zeker op jouw CV vermelden. Hebben jouw connecties op LinkedIn enkele aanbevelingen achtergelaten? Ook die zijn benoemenswaardig.

#8 – bestandsformaat + aantal pagina’s

Een CV stuur je het best als een pdf-bestand door. In het geval van een Word-bestand kan data aangepast of gewist worden. Geef het bestand ook een gepaste naam ‘CV [voornaam] [achternaam]’. Let op dat je in de titel geen ‘versie X – datum’ vermeldt want een dergelijke titel kan bij de recruiter voor verwarring zorgen.

Ben je een creatieveling en laat je dit graag terugkomen in jouw CV? Des te beter! Zorg er dan ook voor dat je hier op het bestandsformaat let. Een Indesign-bestand zal er bijvoorbeeld voor zorgen dat jouw CV niet gelezen kan worden door het systeem dat een bedrijf gebruikt.

Uit hoeveel pagina’s mag een CV bestaan? Wel, stap weg van het idee dat je alle informatie op een onepager moet zetten. Indien je een starter (afgestudeerde) bent, dan zijn 1 à 2 pagina’s voldoende. Heb je al enkele jaren werkervaring? Dan volstaan 2 à 3 pagina’s.

En nu … solliciteren maar! Heel veel succes!

Leave a comment