Skip links

Het gebruik van Social Media binnen de recruitment sector

Het gebruik van Social Media binnen de recruitment sector


Anno 2020 bestaan er tal van sociale media platformen en zijn ze niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Zo goed als iedereen beschikt over minstens één account op een sociale media kanaal. De ene gebruiker is online aanwezig voor privé-doeleinden terwijl een ander bezig is met het promoten van zijn bedrijf. Juist omdat er heel wat gebruikers actief zijn met verschillende doeleinden, is het als bedrijf opportuun om aan je online aanwezigheid te werken via onder meer deze kanalen.

Waarom het belangrijk is om met je bedrijf op sociale media aanwezig te zijn, en hoe je dat specifiek doet in de recruitment sector? Dat leggen wij graag uit!

Waarom sociale media gebruiken?


Er zijn tal van redenen waarom je sociale media kan gebruiken maar de voornaamste reden is online zichtbaarheid. Je kan op een eenvoudige manier (meer) klanten bereiken en zij kunnen jou ook op die manier gemakkelijker terugvinden alsook de conversatie met jou aangaan. Een account aanmaken is gratis en daar hoef je niet veel voor te doen.

Dankzij sociale media werk je op een eenvoudige manier aan online naamsbekendheid en kan je sneller en efficiënter in interactie treden met jouw doelpubliek. Waar verzoeken vroeger per e-mail werden behandeld, kan nu simpelweg beantwoord worden via een chat. Hoe sneller jouw reactietijd op sociale media, hoe beter de klant het gevoel krijgt dat hij snel geholpen wordt.

Sociale media is dus het middel bij uitstek om klantenrelaties op te bouwen en deze ook duurzaam te onderhouden. Wanneer je dit goed doet, zullen klanten loyaal en trouw blijven. De loyaliteit kan zich uiten in het liken of delen van je posts, vrienden taggen in comments, anderen uitnodigen om de pagina te volgen, …

Blijf op de hoogte

Welke kanalen gebruiken voor je bedrijf?

Het sociale media landschap beschikt over diverse kanalen/platformen maar deze zijn niet allemaal even geschikt voor jouw bedrijf. Vooraleer je een keuze aan kanalen maakt, ga je best op onderzoek naar waar je doelgroepen zich bevinden. Zij bepalen grotendeels op welke sociale media je als bedrijf aanwezig dient te zijn. Eens je daarin een inzicht hebt, is het tijd om je bedrijfsaccounts aan te maken.

Met recurv bevinden we ons in een dienstverlenende sector, namelijk rekrutering en project sourcing voor bedrijven. Wij zitten in een specifieke sector waar Facebook, Instagram en LinkedIn toepasbaar zijn maar Tiktok of Pinterest dan bijvoorbeeld weer niet. Onze keuze voor deze 3 geschikte sociale media kanalen is gebaseerd op enerzijds de kandidaten (B2C) en anderzijds de bedrijven (B2B).

LinkedIn 

LinkedIn staat bekend als hét platform voor business doeleinden en om een eigen netwerk uit te bouwen met connecties. Voor ons is Linkedin dus HET sociale media kanaal bij uitstek.

Waarom zijn wij voornamelijk actief op LinkedIn?

  • Brand awareness: merkbekendheid creëren,
  • Vacatures posten: via onze bedrijfspagina kunnen kandidaten interessante vacatures raadplegen,
  • Kandidaten zoeken: aangezien wij aan rekrutering en project sourcing doen, zijn wij steeds op zoek naar kandidaten voor de match met de vacatures,
  • Informatieve content posten (video’s, blogs, ..),
  • Naast de zakelijke posts, delen wij af en toe informele content (bv. verjaardag collega of wanneer we iemand in de bloemetjes zetten).

Facebook

Facebook is een zeer gekend platform om foto’s, video’s of berichten te delen om zo in contact te blijven met je vrienden, familie en kennissen.

Daarnaast is Facebook ook nog steeds het sociale media kanaal met de meeste actieve gebruikers. Dit kanaal is wel eerder geschikt voor jouw B2C content en niet zozeer voor B2B. Op dit kanaal mag het allemaal wat informeler verlopen.

Bij recurv zien we Facebook als een kanaal waarop we actief willen zijn om onze brand awareness te verhogen en waar we op een iets minder formele manier in interactie kunnen gaan met onze doelgroep (B2C).

Instagram 

Instagram, beheerd door Facebook, is een leuk platform om je creativiteit de wereld in te sturen en foto’s of video’s te delen met je volgers. Wanneer je niet de behoefte hebt om een post in te plannen maar eerder spontaan content wil delen, dan kan dat door middel van ‘Instagram stories’. De content is zichtbaar voor een aantal seconden en verdwijnt uit je verhaal na 24 uur.

Bij recurv zijn wij actief op Instagram en ook hier richten we ons, net zoals op Facebook, vooral op de B2C-doelgroepen. Op dit platform delen we dus ook eerder informele content.

Organische vs betalende posts

Wanneer je op sociale media actief bent, moet je voor jezelf uitmaken of je via organische (niet-betaald) of gepromote berichten (betalend) je klanten wil bereiken. Organische posts genieten de voorkeur omdat je je doelpubliek (spontaan) kan bereiken zonder geld uit te geven. Besluit je toch om een advertentiebudget te voorzien, dan dien je een aantal doelstellingen voor ogen te hebben:

  • Meer impressies op de posts,
  • Meer likes/interactie op je berichten,
  • Meer volgers,
  • Meer verkeer naar jouw website,
  • Lead generation (via een formulier contactgegevens verzamelen),

Nog voor je aan paid advertising begint, bepaal je best wie je doelgroepen zijn, wat voor content je wil delen in de advertenties en wat het doel is van je post(s). Het platform waarop je zal adverteren, hangt sterk samen met je doelgroep. Zo kan je bijvoorbeeld op Facebook, Instagram en LinkedIn adverteren maar moet je zelf het onderscheid maken welke kanalen voor jouw business geschikt zijn voor B2C en welke voor B2B. In het advertentiecentrum van een sociale media kanaal kan je kiezen voor het budget dat je wil spenderen (een totaalbedrag of dagelijkse budgetten), de looptijd van de campagnes en aan welke voorwaarden je doelgroep moet voldoen om gericht te adverteren (demografisch, geografisch, interesses, …).

Bij recurv richten we ons vooral op het delen van organische content.Wanneer we de nood voelen om een boodschap te delen met een breder publiek dan kiezen we er voor om een betalende campagne in te zetten. We geloven dat een goed evenwicht van beide cruciaal is om enerzijds zo relevant mogelijk te zijn naar onze volgers toe, en anderzijds ook belangrijke content met een breder publiek te kunnen delen, die ons op een organische manier niet gemakkelijk terugvinden.

Meten van je inspanningen op sociale media 

Wanneer je als bedrijf actief bent op sociale media, zal je zeer snel begrijpen dat het noodzakelijk is om je inspanningen te meten, te rapporteren en er lessen uit te trekken.

Door het meten en rapporteren van je inspanningen zal je begrijpen wat je volgers wel en niet willen lezen, zo kun jij er voor zorgen dat je relevantere content gaat delen met hen. Daarnaast zal je leidinggevende het ook interessant vinden om te zien dat je inspanningen resultaat opleveren en je jouw tijd en die van je volgers/klanten niet verdoet.

Meten = weten

Of je nu organische of betalende posts plaatst op sociale media, je dient te weten hoe je jouw inspanningen kunt meten.

Bij het opmaken van een post of een sociale media campagne vertrek je altijd vanuit je doelen. Wat wil je gaan bereiken met je post of campagne, wat zijn de doelen en wanneer is deze voor mij geslaagd? Bij het kiezen van doelen kun je je focussen op kwalitatieve en kwantitatieve data. We raden je aan om je vooral te focussen op kwaliteit, maar kwantiteit kun je ook niet zomaar wegdenken.

Enkele cijfers waarop je je doelen kunt baseren:

  • Engagement rate,
  • Kliks naar je site,
  • Interactie op je post,
  • Aantal views die je post bereikt,
  • Aantal likes,
  • Aantal keren gedeeld.

Vandaag de dag heeft zowat elk sociaal media platform haar eigen metings-en rapportagetool waarin je deze bovenstaande zaken gemakkelijk kunt terugvinden. Het meten van je inspanningen kan je relatief eenvoudig doen met deze, meestal gebruiksvriendelijke, tools.

Betalende post analyseren

Van zodra je campagnes gelaunched zijn, doe je er goed aan om de cijfers voortdurend in het oog te houden. Het analytische gedeelte van paid advertising kan jou al heel wat inzichten geven over de prestaties van de campagnes.

De volgende zaken kan je hieruit leren:

  • Je bereikt meer of minder personen dan gewenst,
  • Aanpassen van de content,
  • A/B-testing (bijvoorbeeld 2 dezelfde campagnes maar 2 verschillende afbeeldingen gebruiken),
  • Het budget aanpassen,
  • De looptijd verlengen of inkorten.

Organische post analyseren

Bij organische posts verzamel je best enkele dagen/weken na je post de relevante insights die je verkregen hebt en trek je hier je lessen uit. Focus je bij het meten vooral op de vooropgestelde doelen.

Door het meten van deze zaken kun je te weten komen wat voor content het best werkt, wanneer personen het vaakst jouw content bekijken, hoeveel interactie er is op je content en of je je doelen hebt behaald.

Gebruik deze insights dan om je volgende post(s)/campagne(s) te verbeteren en probeer steeds relevantere boodschappen te delen.

Relevantie = de juiste content, naar de juiste personen op het juiste tijdstip