Skip links

Wat houdt digital marketing in?

Digitale marketing is het promoten (in de markt brengen) van jouw bedrijf, producten of diensten door het inzetten van marketingacties via digitale kanalen. Onder de digitale kanalen verstaan we: website, sociale media, blogs, zoekmachines, …

De term digitale marketing kunnen we echter zien als een samenvoeging van verschillende marketingtechnieken die gebruik maken van een of meerdere digitale kanalen en die we kunnen inzetten om ons bedrijf in de kijker te zetten.

Enkele veel voorkomende digitale marketingtechnieken zijn:

 

  • content marketing
  • e-commerce
  • performance marketing
  • social media marketing
  • e-mail marketing
  • search engine optimization (SEO)
  • search engine marketing & advertising (SEM en SEA)
  • influencer marketing
  • affiliate marketing
  • ….

 

Is digitale marketing hetzelfde als online marketing?

Het verschil tussen digital marketing en online marketing is subtiel. Online marketing is een onderdeel van digitale marketing. Digital marketing is online marketing én het gebruik van offline kanalen die digitale media inzetten, zoals digitale televisie, smartphones (sms), e-books, games, etc.

 

Waarom digitale marketing gebruiken?

In de laatste 10-15 jaren is de technologie zeer hard veranderd, we spenderen een groot deel van onze tijd online door. Aangezien we continue toegang hebben tot het internet, hebben we ook op elk moment toegang tot informatie. We gaan nu veel meer dan vroeger op zoek gaan naar informatie over een product of dienst alvorens het te kopen.

Waar men vroeger naar de winkel ging om advies te vragen aan een verkoper, gaan we nu eerder online informatie opzoeken. De prijs, de productbeschrijving, reviews van andere klanten, ….

Door ons veranderend gedrag is ook onze customer journey (de weg van de klant) zeer hard veranderd en zijn oudere marketingtechnieken minder efficient geworden.

Door deze veranderingen is digitale marketing ontstaan en door de jaren heen meer en meer relevant geworden.

 

Hoe start ik met digitale Marketing ?

Als je als bedrijf wilt starten met het gebruiken van digitale marketing dan zijn er eerst enkele vragen die je moet beantwoorden en vraagstukken die je moet oplossen.

 

1.     Wat zijn onze bedrijfsdoelstellingen?

Dit zijn de algemene doelstellingen die je met je bedrijf wilt realiseren in het komende jaar of de komende jaren.

Vb. We willen 20 nieuwe consultants plaatsen tegen eind dit jaar. 

 

2.     Past digitale marketing bij mijn bedrijf?

Zitten mijn klanten ook op digitale/online kanalen en kan mijn bedrijf hier ook aanwezig zijn.

 

3.     Wat zijn onze online KPI’s (kritische prestatie indicatoren)? Wat willen we online bereiken om onze bedrijfsdoelstellingen te halen?

Dit zijn onze specifieke doelstellingen die we online/digitaal willen realiseren. Deze doelstellingen moeten SMART ( specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden) opgesteld worden.

Vb. We willen dat 20 mensen per maand online solliciteren op onze openstaande jobs.

 

4.     Doelgroep bepalen

Na het opstellen van deze KPI(‘s) moet je duidelijk bepalen wie jouw doelgroep(en) zijn. Door jouw doelgroep(en) te gaan definiëren weet je ook naar wie je in een later stadia je marketingacties moet richten.

Een doelgroep is een groep mensen die een aantal relevante gemeenschappelijke kenmerken hebben. Jouw doelgroep(en) zijn die groepen die geinteresseerd zijn in jouw product of service.

Binnen je doelgroepen is er nog een onderscheid in de noden en behoeftes van de klanten. Probeer klanten met dezelfde relevante kenmerken te segmenteren in groepen (buyer persona’s) opdat je je acties kunt richten naar groepen en niet uniek voor iedere persoon. Dit zou een zeer goede aanpak zijn om elke klant persoonlijk te gaan helpen op basis van zijn noden, maar dit is zeer tijds-en geldrovend.

 

5.     De Customer Journey

Een doel van digitale marketing is het begeleiden van je klanten doorheen hun customer journey. Dit is de weg die een klant aflegt van het erkennen van een behoefte tot de aankoop van je product en zelfs het gebruik ervan. Aangezien bijna elke klant uniek is, bestaan er zeer veel verschillende customer journeys. Zorg dat je klanten met een zelfde soort gedrag en noden probeert te segmenteren in groepen (buyer persona’s) en schrijf per groep hun customer journey uit.

In de marketingwereld delen we deze weg meestal op in 4 fasen:

 

De behoeftefase

In deze fase wordt de klant zich bewust dat hij nood heeft aan een product/dienst dat jij mogelijks verkoopt. Dit is steeds de eerste fase, want zonder nood aan jouw product/dienst zal de klant niet vanzelf tot een aankoop overgaan.

Hier wordt wel nog een onderscheidt gemaakt tussen een latente behoefte en een actieve behoefte.
Bij de latente behoefte is de klant zichzelf niet bewust van zijn nood, hij gaat dus niet zo zeer op zoek naar een product/dienst. Dit is een moeilijkere situatie aangezien je als bedrijf dan deze behoefte moet doen opwakkeren.

Bij een actieve behoefte is de klant zich bewust van zijn nood en gaat hij actief opzoek naar een product of dienst om deze behoefte in te lossen.

 

De exploratiefase

In de exploratie of onderzoeksfase gaat de klant op zoek naar informatie over het product of de dienst. Hij gaat online naar informatie zoeken en hij gaat aan vrienden/familie/naasten advies vragen.

Vroeger was dit de fase waarin een klant in de winkel hulp/raad vroeg aan de verkoper. In de digitale wereld van vandaag gaan klanten niet steeds meer alleen naar een verkopen luisteren, maar schakelen ze eerder de raad en advies in van hun naasten en het internet.

 

De beslissingsfase 

Eens de klant genoeg advies heeft verzameld gaat hij over gaan tot een aankoop. Hij heeft zich voldoende geïnformeerd en weet precies wat hij wil.

 

De gebruiksfase  

Dit is de fase waarin de klant gebruikt maakt van jouw product of dienst.

De rol van digitale marketing is het inzetten van de gepaste digitale kanalen om je klant doorheen dit proces steeds te gaan begeleiden. We gaan tijdens de verschillende fase inspelen op de behoeftes van onze klant.

In fase 1 zullen we vooral moeten opvallen met ons bedrijf en de behoeftes tot ons product proberen aanwakkeren, in fase 2 zullen we de klant de nodige informatie moeten verstrekken aan de klant. (Prijs, kwaliteit, functionaliteiten, wat doen de concurrenten, …) in fase 3 gaan we de klant overhalen om ons product te kopen en in de laatste fase gaan we vooral zorgen dat onze klant tevreden is en de nodige service voorzien.

 

En starten maar

Eens je deze vragen hebt beantwoord en vraagstukken hebt opgelost kun je beginnen met het opmaken van een digitaal marketingplan. Hierbij is het belangrijk dat al je beslissingen steeds gaan gericht zijn op  het behalen van  je online KPI’s.

Nu komt de fase waarin je moet kiezen welke marketingacties je zult inzetten in welke fase van de customer journey en voor welke doelgroep.

mijn KPI is dat maandelijks 20 mensen online solliciteren op openstaande vacatures. Nu ga ik een aantal marketingacties kiezen opdat ik die KPI kan realiseren.

Vb: Inzetten van Linkedin advertenties gericht naar mensen die op zoek zijn naar/of werken in de sector waarvoor ik openstaande jobs heb.

Op die manier probeer je doelgerichte marketingacties te kiezen, om een op maat gemaakte digitale ervaring te creëren voor je prospecten. De bedoeling is om een prospect stap voor stap te overtuigen om klant te worden.

 

Wat zijn de voordelen van digital marketing?

Het opnemen van een digital marketeer in een marketingteam heeft heel wat voordelen. We noemen er vijf: 

 

  • Hij /zij kan je helpen om je bedrijfdoelstellingen te vertalen naar online KPI’s
  • Hij/zij kan de nodige vragen en vraagstukken oplossen voor het opstarten van een digitaal marketingplan
  • Hij/zij kan je helpen om gepaste digitale marketingacties te kiezen die gericht zijn op het begeleiden van jouw doelgroep door die bepaalde fase van de customer journey waarin ze zich bevinden. Hij/zij kan jou ook mee helpen om deze acties op te zetten.
  • Hij/zij kan jou helpen om te zien welke zaken jouw bedrijf kan verbeteren op digitaal valk opdat de customer journey verkort en mensen sneller klant worden bij jou.
  • Hij/zij kan je helpen bij het meten en analyseren van jullie acties opdat je deze continu kunt gaan verbeteren.